Skat

Luokka: Tikkipelit
Pakka:
Pelaajamäärä: ,

Skat on Saksan kansalliskorttipeli ja hienostunein kolmen pelaajan tikkipeli. Noin vuosina 1810-1820 Altenburgin tarock-klubilla kehitetty peli sai viralliset säännöt 1880-luvulla ja on sittemmin laajentunut suosituksi kaikkialla Saksassa ja muuallakin maailmassa. Skat tarjoaa paljon haasteita ja sopii erinomaisesti laajemman harrastamisen kohteeksi. Hieman helpompaa, mutta silti fiksua kolmen hengen tikkipeliä hakeville suosittelen lämpimästi venäläistä preferanssia.

Skatin säännöt löydät myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Skat on kolminpeli, mutta sitä pelataan usein neljällä pelaajalla. Tällöin jakaja ei osallistu peliin.

Pelin tavoite

Pelaajat käyvät tarjouskauppaa oikeudesta päästä pelinviejäksi. Pelinviejä yrittää saada lupaamansa pelin läpi voittamalla vähintään puolet korttien pisteistä.

Pakasta poistetaan seiskaa pienemmät kortit. Korttien pistearvot ovat ässä 11 pistettä, kymppi 10 pistettä, kuningas 4 pistettä, kuningatar 3 pistettä ja sotilaat 2 pistettä. Muut kortit ovat arvottomia. Pakassa on yhteensä 120 pistettä.

Sotilaat ovat aina valttia. Valttimaan arvojärjestys on ♣J, ♠J, J, J, A, 10, K, Q, 9, 8, 7 ja muiden maiden arvojärjestys on A, 10, K, Q, 9, 8, 7. Sotilaat kuuluvat valttimaahan eikä niitä lasketa mukaan omaan maahansa.

Jako

Pelaajille jaetaan kymmenen korttia 3-(2)-4-3. (2) tarkoittaa kahta korttia, jotka jaetaan pöytään kuvapuoli alaspäin. Ne ovat leski eli skat.

Tarjouskierros

Tarjouskierroksella ratkaistaan, kenestä tulee pelinviejä. Pelinviejän tavoite on voittaa vähintään 61 korttipistettä. Pelissä on kolme erilaista sitoumusta:

  1. Maapeli. Pelinviejä valitsee maan, joka on valttia. Sotilaat ovat aina valttimaan ylimmät kortit.
  2. Grandi. Vain sotilaat ovat valttia. Ne ovat viides maa. Muissa maissa korttien arvojärjestys on A, 10, K, Q, 9, 8, 7.
  3. Null. Pelinviejä yrittää hävitä jokaisen tikin. Valttia ei ole ja korttien arvojärjestys on joka maassa A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7.

Jokaisen näistä sitoumuksista voi pelata kahdella eri tavalla:

  1. Skatin kanssa. Ennen lopullisen sitoumuksensa nimeämistä pelinviejä ottaa skatin käteensä ja heittää kaksi korttia pois kuvapuoli alaspäin.
  2. Käsipelinä. Skatia ei katsota jaon aikana.

Kummassakin pelissä skat kuuluu pelinviejälle, joka saa kaikki sen sisältämät korttipisteet hyväkseen jaon lopussa.

Pelaajat eivät huutokaupassa nimeä haluamaansa sitoumusta vaan sitoumuksen pistearvon. Se taas ei ole sama kuin korttipisteet. Tämä sitoumuksen arvon laskeminen tekee skatista vaikean pelin vasta-alkajille.

Valtillisissa peleissä pistearvo lasketaan kertomalla valttimaan pohja-arvo pelin kertoimilla. Pohja-arvot ovat: ruutu 9, hertta 10, pata 11, risti 12, grandi 24.

Kertoimet lasketaan tässä järjestyksessä:

  1. Matadorit. Laske, monta korkeinta valttia kädessäsi on tai siitä puuttuu. Jos kädessä on suurin valtti eli ♣J, lasket valtteja puolesta, muuten lasket vastaan. Jos esimerkiksi seuraava valtti eli ♠J puuttuu, olet ”1 puolesta”. Jos J on ensimmäinen puuttuva valtti, olet ”2 puolesta” ja niin edelleen. Maapelissä koko valttimaan hallussapito olisi ”11 puolesta”, grandissa suurin on ”4 puolesta”.Jos ♣J puuttuu, pelaaja on vähintään ”1 vastaan”. Laske, montako korkeinta valttia kädestäsi puuttuu, olet niin monta ”vastaan”. Vastaan-peleissä kannattaa huomata, että skatissa olevat matadorit vaikuttavat pelin arvoon. Ne voivat tuhota vastaan-pelin, kun odotettu iso kerroin onkin pienempi. Pisteenlaskun kannalta vain lukumäärällä on merkitystä, on sama ovatko matadorit puolesta vai vastaan.
  2. Peli. Lisää mielessäsi matadorien määrään yksi pelistä, eli siitä, että yrität saada 61 pistettä. Jos luulet, että saat 90 pistettä, voit lisätä yhden schneiderista ja jos arvelet saavasi kaikki tikit, voit lisätä vielä yhden schwarzista. Esimerkiksi näin: ”2 puolesta, peli 3, schneider 4”.
  3. Käsipeli. Jos aiot pelata ilman skatia, lisää yksi käsipelistä. ”2 puolesta, peli 3, schneider 4, käsipeli 5”.
  4. Ilmoitukset. Jos – ja vain jos – pelaat käsipelin, voit ilmoittaa schneiderin tai schwarzin etukäteen ja lisätä näin kertomia yhdellä jokaisesta ilmoituksesta.
  5. Ouvert. Jos – ja vain jos – pelaat käsipelin ja lupaat schwarzin, voit kasvattaa kerrointa vielä yhdellä pelaamalla ouvertin eli avoimella kädellä.

Null-peleille on kiinteät pistearvot: null 23, null käsipelinä 35, null ouvert 46, null ouvert käsipelinä 59.

Pienin mahdollinen peli on täten 18 (ruutu, 1 puolesta tai vastaan, peli 2, kertaa ruutujen 9 = 18). Suurin maapeli on 216 (ristiä, 11 puolesta, peli 12, käsipeli 13, schneider 14, ilmoitettu 15, schwarz 16, ilmoitettu 17, ouvert 18, kertaa ristin 12 = 216). Suurin grandi on 264 (grand ouvert 4 puolesta, peli 5, käsipeli 6, schneider 7, ilmoitettu 8, schwarz 9, ilmoitettu 10, ouvert 11, kertaa grandin 24 = 264).

Tarjouskierroksella etukäsi ja keskikäsi setvivät ensin sitoumuksen keskenään. Keskikäsi aloittaa tarjoamisen nimeämällä pelin arvon. Eri arvoja ei ole pakko nimetä järjestyksessä, saa hyppiä ja aloittaa suoraan suurimmalla, jonka haluaa pelata, mutta jokaisen tarjouksen täytyy olla laillinen pelin arvo (esimerkiksi 25 tai 26 ovat kiellettyjä tarjouksia, koska niitä vastaavaa peliä ei ole). Etukäsi sanoo tarjoukseen ”kyllä”, jos on valmis pelaamaan sentasoisen pelin. Kun jompikumpi passaa, jakaja jatkaa jäljelle jääneen pelaajan kanssa, kunnes toinen passaa.

Viimeiseksi jäänyt pelaaja on pelinviejä, jonka on pelattava vähintään lupaamansa tasoinen peli. Jos keskikäsi tai jakaja eivät aloita tarjoamista 18:sta, etukäsi saa pelata mitä tahansa. Jos kaikki passaavat, jakovuoro siirtyy eteenpäin (tai pelataan ramsch-kierros, jos näin on sovittu).

Pelinviejä ottaa halutessaan skatin käteensä näyttämättä sitä muille ja heittää sitten kädestään kaksi korttia pois kuvapuoli alaspäin. Sen jälkeen pelinviejä nimeää valttimaansa ja tarvittaessa grandin, nullin tai null ouvertin. Nimetty peli saa olla mikä tahansa, jonka arvo on vähintään luvatun pistemäärän mukainen.

Käsipelissä pelinviejä nimeää pelinsä katsomatta skatia ja lisää tarvittaessa schneider-, schwarz- ja ouvert-ilmoitukset. Jos pelinviejä pelaa ouvert, hän paljastaa korttinsa ennen ensimmäisen tikin aloittamista.

Pelin kulku

Etukäsi ajaa ensimmäiseen tikkiin. Pelissä on maantuntopakko. Tikin voittaa korkein kortti ajettua maata tai korkein valtti, mikäli valttia pelattiin. Tikin voittaja kerää kortit itselleen kuvapuoli alaspäin ja ajaa seuraavaan tikkiin.

Grandissa sotilaan ajaminen tarkoittaa, että muiden pelaajien on pelattava sotilaita (ne ovat oma maansa). Valttipelissä valtin ajamisen jälkeen on pelattava valttia, joko sotilaita tai muita kortteja.

Pisteenlasku

Pelinviejä voittaa, jos hän saa vähintään 61 korttipistettä (90, jos hän ilmoitti schneiderin; kaikki tikit, jos hän ilmoitti schwarzin; tai ei yhtään tikkiä, jos hän pelasi nullia) ja pelin arvo vastaa tarjottua peliä.

Skat on osa kättä, joten jos pelaaja on tarjonnut pelin vähintään ”2 vastaan”, skatista löytyvä sotilas voi syödä pelin arvoa ja aiheuttaa tappion. Pelaaja voi skatin avulla olla 11 vastaan tai puolesta, vaikka varsinaisessa kädessä on vain kymmenen korttia.

Pelinviejä voittaa pelaamansa pelin pistearvon, joka voi olla enemmän kuin luvattu peli.

Hävinnyt pelinviejä menettää tuplana häviämänsä pelin arvon. Jos pelinviejä kärsi schneiderin eli jäi alle 31 pisteeseen, hävityn pelin arvo kasvaa yhdellä kertoimella. Jos pelin arvo on alle tarjouksen, pelinviejä häviää seuraavan kertoimen verran tuplattuna.

Esimerkki: Pelinviejä tarjoaa 36, aikomuksenaan pelata ”herttaa, 2 vastaan, peli 3, käsi 4, 4 kertaa hertat 10 = 40”. Onnistuneen pelin jälkeen skatista löytyy musta sotilas, joka pudottaa pelin arvoksi ”herttaa, 1 vastaan (tai puolesta), peli 2, käsi 3, 3 kertaa hertat 10 = 30”. Se on alle tarjouksen, joten pelinviejä häviää seuraavan tarjouksen täyttävän pelin verran. Hertoissa se on 4 x 10 = 40 pistettä. Tämä tuplataan 80 pisteeseen. Jos pelinviejä olisi schneideröity, peli olisi ollut ”herttaa, 1 vastaan (tai puolesta), peli 2, käsi 3, schneider 4, 4 kertaa hertat 10 = 40”, joka ylittää tarjouksen. Näin ollen lisäkertointa ei tarvita. Tässäkin tapauksessa pelinviejä häviäisi 80 pistettä.

Peliä voi pelata niin monta kierrosta kuin haluaa, kunhan tasapuolisuuden vuoksi jokainen jakaa yhtä monta kertaa. Turnauspeli on tavallisesti 36 jakoa kolmella pelaajalla tai yleisemmin 48 jakoa neljän hengen pöydissä, joissa jakaja ei osallistu peliin. Eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.

Muunnelmia

Turnauspisteenlasku. Turnauspeleissä pelaajat saavat lopuksi 50 pistettä jokaisesta kerrasta, kun voittivat pelinviejänä. Jokaisesta pelinviejänä hävitystä pelistä menettää 50 pistettä ja jokaisesta pelistä, jonka joku muu häviää pelinviejänä saa 40 pistettä (nelinpelissä jakaja ei saa näitä pisteitä).

Kontra ja rekontra. Tämä on suosittu muunnelma turnausten ulkopuolella. Vastapuoli voi halutessaan tuplata pelin arvon sanomalla ”kontra”, mikäli uskovat, että pelinviejä epäonnistuu. Pelinviejä voi vastatuplata sanomalla ”rekontra”. Tuplaukset ilmoitetaan ennen ensimmäistä tikkiä ja ne kaksin- tai nelinkertaistavat pelin lopullisen pistearvon.

Ramsch. Jos kaikki passaavat, pelataan ramsch-kierros, jossa jokainen pelaa yksin. Vain sotilaat ovat valttia ja tarkoituksena on välttää pisteiden keräämistä. Tavallisin tapa on schieberamsch, jossa etukäsi ottaa skatin ja antaa kaksi korttia keskikädelle, joka antaa kaksi korttia jakajalle, joka heittää pois kaksi korttia kuvapuoli alaspäin (jotkut eivät salli sotilaiden antamista eteenpäin tai laittamista pois). Viimeisen tikin voittaja ottaa skatin ja eniten pisteitä kerännyt pelaaja menettää tämän verran pisteitä.

20 pisteen grandi. Grandin arvo oli 20 pistettä 1930-luvulle asti. Jotkut käyttävät tätä pistearvoa yhä.

Texas-skat . Tässä pelissä null on 20 pistettä, null käsipelinä 30 pistettä, null ouvert 40 pistettä ja null ouvert käsipelinä 60 pistettä. Grandi on 16 pistettä ja schneideriin tarvitaan 91 pistettä, ei 90. Pelinviejä on kuitenkin schneiderissä 30 pisteellä. Schneiderin, schwarzin ja ouvertin voi ilmoittaa myös skatin kanssa. Ouvert ei lisää kertointa yhdellä, vaan kaksinkertaistaa sen. Ramsch on käytössä, siinä skat menee katsomatta viimeisen tikin voittajalle. Vähiten pisteitä kerännyt saa 10 pistettä, ilman tikkejä jäämisestä saa 20 pistettä ja kaikkien tikkien keräämisestä -30 pistettä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *