Truc

Luokka: Tikkipelit
Pakka:
Pelaajamäärä: ,

Truc on vanha ranskalainen korttipeli, jota on kutsuttu kahdenpelattavaksi pokeriksi. Ainakin pelissä pääsee bluffaamaan mielin määrin. Peli on sitä parempi, mitä paremmin vastustajansa tuntee.

Trucin alkuperä on kaukana 1400-luvulla. Peliä pelataan yhä ahkerasti Espanjassa muun muassa Valenciassa. Etelä-Amerikassa pelataan monia monimutkaisempia ja värikkäämpiä muunnelmia kuten truco, truque tai truquiflor. Tässä esitelty truc perustuu kuitenkin pelin ranskalaiseen muotoon, joka oli jo vaipua unohdukseen. Peli esiteltiin pariisilaisessa korttipelikirjassa vuonna 1912. Tunnettu lautapelisuunnittelija Sid Sackson löysi pelin tätä kautta ja esitteli kirjassaan A Gamut of Games. Tätä kautta ranskalainen truc sai uutta eloa. Hyvä niin, sillä kyseessä on erinomainen peli.

Trucin säännöt löydät myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät voittaa kunkin jaon kolmesta tikistä kaksi ja saada mahdollisimman paljon pisteitä. Pelin voittaa 12 pisteellä.

Jako

Pelaajille jaetaan kolme korttia pakasta, jossa on kortit A-7 joka maasta. Ei-jakaja voi ehdottaa uutta jakoa. Jos jakaja suostuu, kortit laitetaan sivuun ja pelaajille jaetaan uudet kortit. Toista uusintajakoa ei voi pyytää.

Pelin kulku

Ei-jakaja ajaa ensimmäiseen tikkiin. Pelissä ei ole valttia, eikä maalla ole merkitystä. Tikin voittaa arvokkaampi kortti maasta riippumatta. Korttien arvojärjestys on parhaasta huonoimpaan 7, 8, A, K, Q, J, 10, 9. (Peliä pelattiin alunperin 36 kortin pakalla, mutta niiden käytyä Ranskassa harvinaisemmiksi, siirryttiin 32 kortin pakkaan.)

Tikin voittaja ajaa seuraavaan tikkiin. Jos molemmat pelaavat samansuuruisen kortin, tikki on pilalla, eikä sitä voita kumpikaan. Tasapelin jälkeen sama pelaaja ajaa seuraavaan tikkiin.

Kierroksen arvo on yksi piste, mutta kumpikin pelaaja voi ehdottaa korotusta ennen kuin pelaa tikkiin. Korotusta pyydetään sanomalla ”kaksi lisää?” Ensimmäinen korotus nostaa kierroksen pistearvon kahteen pisteeseen, sen jälkeen pistearvo kasvaa aina kahdella.

Jos vastapelaaja suostuu korotukseen, peli jatkuu normaalisti. Jos pelaaja ei suostu korotukseen, jako loppuu ja korottaja saa pisteitä pelin arvon verran. Korkein korotus on ”loput”, joka tarkoittaa sitä pistemäärää, joka pelaajalta puuttuu pelin lopettavasta 12 pisteestä. Tähän toinen pelaaja voi vastata luovuttamalla tai sanomalla ”loput”, jolloin jaon voittaja vie koko pelin.

Molemmat pelaajat voivat korottaa saman tikin aikana niin halutessaan. Pelin voi myös luovuttaa koska tahansa, vaikka vastapelaaja ei korotusta ehdottaisikaan.

Kierros loppuu, kun toinen pelaajista luovuttaa tai kun kaikki kolme tikkiä on pelattu. Mikäli tikit pelataan loppuun, jaon voittaa kaksi tikkiä voittanut. Jos molemmat pelaajat voittavat yhden tikin ja yksi menee pilalle, ensimmäisenä tikin voittanut voittaa jaon.

Peli päättyy, kun toinen pelaajista saa 12 pistettä. Useamman erän pelaaminen parantaa peliä, paras kolmesta on jo hyvä peli.

Neljän pelaajan truc

Parit istuvat vastakkain. Jakaja ja etukäsi ovat joukkueiden johtajat. Etukäsi voi ehdottaa korttien vaihtoa, jonka jakaja hyväksyy tai hylkää.

Muuten peli on kuin kaksinpeli. Vain joukkueiden johtajat voivat ehdottaa korotuksia tai vastata niihin.

Joukkueen johtajan pari voi näyttää merkeillä, mitä kortteja hänellä on. Virnistys paljastaa seiskan, vinkkaus kahdeksikon ja olankohautus ässän. Joukkueen johtaja voi antaa parilleen ohjeita, kuinka pelata.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *