Sika

Luokka: Eroon korteista
Pakka:
Pelaajamäärä: , , , , , ,

Sika on suosittu lastenpeli, joka on hyvin joustava pelaajamääränsä suhteen. Se toimii mainiosti kaksinpelinä, eikä varsinaista ylärajaa ole.

Löydät pelin säännöt myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Pelin tavoite

Pelissä on tarkoitus päästä korteistaan eroon ennen muita pelaajia.

Jako

Kortit sekoitetaan ja asetetaan pöydälle renkaaksi kuvapuoli alaspäin niin, että niistä voi nostaa minkä tahansa. Yksi korteista käännetään kuvapuoli ylöspäin renkaan keskelle.

Tässä pelissä ei haittaa, jos pakka on hieman vajaa. Jos pelaajia on todella paljon, voi käyttää kahta pakkaa.

Pelin kulku

Jakajan vasemmalla puolella oleva pelaaja aloittaa. Vuoronsa aikana pelaajan on nostettava renkaasta kortteja käteensä näyttämättä niitä muille. Kortteja nostetaan, kunnes pelaaja saa käteensä kortin, joka on samaa maata kuin renkaan keskellä oleva kortti.

Tämä samaa maata oleva kortti lyödään renkaan keskellä olevan kortin päälle, jonka jälkeen pelaaja lyö päälle toisen kortin, joka voi olla mitä tahansa maata (jos pelaaja nosti oikeaa maata olevan kortin renkaasta ensimmäisenä, hän nostaa toisen kortin, jonka lyö keskelle).

Näin peli jatkuu. Pelaajat nostavat renkaasta kortteja, kunnes pystyvät lyömään samaa maata ja toisen, vapaavalintaisen kortin renkaan keskellä olevan kortin päälle.

Kun rengas on käytetty, pelataan käsikorteilla. Jos käy niin, että kädestä ei löydy päällimmäisen kortin kanssa samaa maata olevaa korttia, pelaajan on nostettava pinosta kortteja, kunnes vastaan tulee seuraava oikeaa maata oleva kortti. Sen jälkeen vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

Sika on se, jolle jää viimeisenä kortteja käteen.

Muunnelma

Sika-nimellä kulkee myös toinen, vähän haastavampi seiskan sukuinen peli. Siinäkin kortit levitetään renkaaksi. Keskelle voi pelata paitsi samaa maata, myös samalla numerolla. Kahdeksikko on jokeri, joka sopii aina. Kortteja ei nosteta käteen, vaan laitetaan pinoon pöydälle eteen, eli aiemmilla kierroksilla nostettuja kortteja ei saa käyttää myöhemmillä kierroksilla.

Kun rengas loppuu, pinot nostetaan käteen. Keskellä olevan pinon päällimmäinen kortti jää keskelle, muista korteista käännetään uusi umpipakka. Sama peli jatkuu, pienin muutoksin. Jos kädestä ei löydy sopivaa korttia, saa nostaa pakasta, mutta korkeintaan kolme korttia. Useita samannumeroisia kortteja saa pelata kerralla, samoin samaa maata olevia peräkkäisten korttien suoria.

Pelin voittaa se, joka pääsee ensimmäisenä korteistaan eroon.

16 kommenttia

  1. Hei! Pelasimme Sikaa pikkuveljeni kanssa. Säännöt tuntuivat selkeältä seurata, mutta. Eteemme tuli umpikuja, josta emme päässeet enää eteenpäin. Kun pinossa oli päällimmäisenä pata, veljeni ei voinut laittaa siihen mitään kädestään, koska hänellä ei ollut pataa. Hän nosti päällimmäisen padan, ja heti seuraavana pinossa oli myös pata. Minulla oli pata, ja laitoin sen pinon päällimmäiseksi. Sitten veljeni laittoi oman nostamansa padan pinon päälle. Sitten minä laitoin ainoan padan kädestäni pinoon. Sitten veljelläni ei ollutkaan enää pataa, joten hän nosti päällimmäisen padan, jonka alla oli taas pata. Minulla ei ollut enää pataa, joten nostin sen pakan päältä, ja sen alla oli myös pata. Sitten taas veljeni laittoi padan. jne jne. Olimme siis pata-umpikujassa. ja emme osanneet ohjeiden perusteella enää pelata eteenpäin. Tällaisesta tilanteesta ei ohjeissa ollut tietoakaan. Petyimme pahan kerran. Toivottavasti ohjeisiin voisi tulla neuvo myös tällaisiin tilanteisiin. (Voi olla mahdollista, että tulkitsimme väärin ohjeita, mutta en pidä sitä todennäiköisenä.)

  2. Aino, sen jälkeen kun on pelannut vaadittua maata, pitää pelata toinen kortti, joka voi olla jotain muuta maata. Kun veljesi ei voinut pelata pataa, hän siis nostaa pakasta kortteja, kunnes saa padan. Sitten hän lyö padan pinoon ja sen perään jonkun toisen kortin. Sinun on sitten lyötävä tätä maata, jonka jälkeen voit lyödä jotain toista maata.

    Tällaiseen pataumpikujaan ei siis voi joutua tahtomattaan.

  3. Kun pelasin kaverin kanssa kortti purku vaihetta niin umpipakasta loppui kortit ja minulla oli kädessä vain 2 korttia, eikä niistä käynyt kumpikaan. Olisiko vuoro siirtynyt toiselle pelajaalle vai olisiko esimerkiksi korttipakka pitänyt kääntää uudelleen umpipakaksi ja jättää päällimäinen kortti näkyviin?
    Emme päässeet tästä eteenpäin, koska säännöissä ei tälläisesta tilanteesta lukenut mitään…

  4. Ale, pelasitte ilmeisesti tuota muunnelmaa? En osaa sen sääntöjä erityisen hyvin, mutta sanoisin, että esittämässäsi tilanteessa et vain saa pelata korttia ja vuoro siirtyy toiselle pelaajalle. Jos tämäkään ei voi pelata, joko hävisitte molemmat tai pelin voittaa se, jolla on vähemmän kortteja kädessä.

  5. Kuinka monta korttia jaetaan käteen pelin alkaessa?

  6. Pelasin kaverini kanssa tätä korttipeliä. Eteemme tuli pulma, josta emme päässeet eteenpäin. Kun ringissä olevat kortit loppuivat ja pinkan päällimmäinen kortti oli pata, jolloin minun olisi pitänyt laittaa siihen päälle pata, mutta kädessäni ei ollut kyseistä maata, joten minun piti nostaa pakasta kortteja, kunnes saan kyseisen maan kortin, mutta ideaa en oikein ymmärrä, sillä ensimmäinen korttihan on jokatapauksessa pata ja sen nostaa heti ensimmäisenä.
    Pitääkö päällimmäinen kortti siis vain nostaa, vai pitääkö tehdä jotain muita toimenpiteitä.

  7. Tinja, tuosta puuttuu yksi sana: ”pelaajan on nostettava pinosta kortteja, kunnes vastaan tulee seuraava oikeaa maata oleva kortti”. Eli jos pakan päällä on pata, nostat ensin päällimmäisen padan ja sen jälkeen lisää kortteja, kunnes pakan päällä on jälleen pata.

  8. Entäs jos ringistä on kaikki kortit loppu ja myös se pino mitä pelattiin entäs sitten? Jos kaikki kortit on kädessä ja pakasta ei tullu sitä maata mitä päällimäisenä oli?

  9. No jos mitään ei voi pelata, eikä uusia kortteja voi saada, niin näkisin pari ihan käypää vaihtoehtoa: joko ei vaan pelaa mitään ja vuoro siirtyy seuraavalla pelaajalle, tai sitten vedetään kortteja toisten pelaajien käsistä, kunnes löytyy sopiva kortti.

  10. Mulle on opetettu mielestäni ihan toimiva muunnos siasta. Pakka pyöräytetään ringiksi ja yksi kortti nostetaan keskelle. Eka pelaaja ottaa kortteja kunnes saa samaa väriä tai saman numeron/kuvan. Jos pelaaja A heittää esim.ristikuutosen päälle ristikasin ja sulla (pelaaja B) sattuu olemaan hertta- ja patakasi niin ne saa heittää. Päällimmäiseksi jäänyt kortti muuttaa maata. Pelissä voi taktikoida tällöin, jos tiedät että A:lla ei ole herttaa niin kannattaa esimerkiksi kasipinon päällimmäiseksi laittaa hertta niin toinen joutuu nostamaan. Sitten kun ei ole kortteja käsissä niin voitit eli muuten samalla lailla.
    Näyttämällä tää olis helpommin selittää xD

  11. Ollaan pelattu tätä nyt monta iltaa, ja joka kerta menee ikuiseksi luupiksi. Toisella on melkein kaikki esim. ristit ja padat ja toisella ruudut ja hertat. Tää pelihän ei voi loppua koskaan.

  12. Sanna, näin voi tosiaan käydä. Suosittelen parempiin peleihin siirtymistä, en mä henkilökohtaisesti näe hirveästi syytä miksi kenenkään kannattaisi pidemmän päälle sikaa pelata. Kahdelle pelaajalle hyvä peli on vaikkapa cribbage.

  13. Pentuna pelattiin sikaa Musta Pekka pelikorteilla, mut en kuolemaksikaan muista miten siinä säännöt meni.
    Jos joku tietää, niin voisiko muistuttaa?

  14. pitääkö koko pakka nostaa jos ei pysty laittamaan korttia ja on yrittänyt kolme kertaa siis puhun nyt siasta

  15. Susette, ei pidä. Nostetaan vain se kolme korttia. Jos ei sillä osu, niin sitten ei mitään.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.