Ramina

Luokka: Tikkipelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , , , , ,

Ramina on uhkapeli, jota täytyy pelata rahasta tai pelimerkeistä. Pelimerkkejä tarvitaan mieluusti useita kymmeniä pelaajaa kohti. Yksinkertainen peli vaatii pelisilmää, muuten pelimerkkinsä menettää varmasti.

Raminan sukuisia pelejä pelataan paljon. Ranskassa peli on rams, Saksassa mauscheln, Espanjassa julepe, Yhdysvalloissa bourré, Itävallassa schnellen tai mulatschag, Kroatiassa raub, Unkarissa ramsli, Saksassa ja Itävallassa zwickeln, Sveitsissä blesang, Englannissa loo ja Ruotsissa norrlandsknacken. Peliperheen erikoisin edustaja lienee saksalainen vier-anderle, jota pelataan cego-korteilla.

Peliä voi pelata 3-8 pelaajaa.

Raminan säännöt löydät myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Pelin tavoite

Pelaajien tavoitteena on kerätä koko pelikassa itselleen keräämällä pelin aikana kymmenen pistettä voittamalla kymmenen tikkiä. Pitää kuitenkin varoa: jos jää jaossa ilman tikkejä, menettää kaikki keräämänsä pisteet!

Jako

Pelaajille jaetaan 52 kortin pakasta viisi korttia, paitsi kahdeksalla pelaajalla vain neljä. Pakan päällimmäinen kortti käännetään valtiksi ja laitetaan pakan alle poikittain.

Pelin kulku

Jaon aluksi pelaajat valitsevat, osallistuvatko jakoon. Etukäsi päättää ensin pelaako vai huilaako, sen jälkeen valintavuoro kiertää pöydän ympäri. Jakoon osallistuvat pelaajat maksavat pottiin yhden pelimerkin ja saavat vaihtaa kädestään korkeintaan neljä korttia. Poisheitetyt kortit laitetaan poistopinoon kuvapuoli alaspäin ja uusia nostetaan tilalle pakasta.

Huilaajat heittävät korttinsa pois kuvapuoli alaspäin. 9 pisteessä oleva pelaaja ei saa huilata, eikä myöskään pelaaja, joka on huilannut kaksi kertaa peräkkäin. Pelaajalla on silloin pakkopeli.

Etukäsi ajaa ensimmäiseen tikkiin, tai etukädestä seuraava aktiivinen pelaaja jos etukäsi huilaa. Pelissä on maantuntopakko ja valttipakko. Tikin voittaa pelaaja, joka pelasi suurimman kortin. Jos valttia pelattiin, suurin valtti voittaa. Tikin voittaja niputtaa tikin eteensä kuvapuoli alaspäin ja ajaa seuraavaan tikkiin.

Pisteenlasku

Jokaisesta voitetusta tikistä saa pisteen. Peli päättyy välittömästi, kun joku saa 10 pistettä, siis jopa kesken jaon. Voittaja saa potissa olevat rahat tai pelimerkit.

Jos jaossa jää täysin vaille tikkejä, palaa eli menettää kaikki pisteensä ja joutuu maksamaan pottiin yhden pelimerkin.

4 kommenttia

  1. On myös tällainen sääntövariaatio.Jos joku pelaaja saa kierroksen aikana kaikki viisi tikkiä,peli menee ”puskasta poikki”.

  2. Olen töölöläisten kasvinkumppaneitteni kanssa pelannut jo viisikymmentä vuotta sitten säännöllä, että voittaakseen on päästävä tasan kymmeneen. Jako pelataan loppuun ja jos menee yli ”skutsiin”, putoaa alas sen verran kuin on sovittu, ei kuitenkaan nollaan. Voidaan pelata myös siten, että ylimenneelle tulee miinuksia sen verran kuin ylitikkejä. Voi tietysti käydä niin, että pelin päättyessä useampi pelaaja on saavuttanut kymmenen pistettä, jolloin potti jaetaan.

  3. Meidän suvussa on myös ylimenopakko, eli jos on mahdollista niin maata pelatessa on pelattava pöydällä olevan arvon yli, toki maapakko on ensisijainen eli valtin yli ei ole saa pelata, jos on samaa maata kuin ekalla pelaajalla.
    Jos ei saa yhtään tikkiä, niin ”putoaa Porvooseen” eli nollille, ja pitää maksaa alkupanos.
    Jos menee yli 10, niin putoaa 5 pisteeseen.

    Pelattu suvussamme 60-luvulta lähtien.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.