Fireplace Poker

Luokka: Rommipelit
Pakka:
Pelaajamäärä:

Fireplace Poker on rommin ja pokerin yhdistelmä kahdelle pelaajalle. Pelin on kehittänyt Tuomas Korppi.

Alkuvalmistelut

Viisi korttipakkaa (ei jokereita) sekoitetaan yhteen niin, että saadaan yksi suuri pakka. Kummallekin pelaajalle jaetaan 13 käsikorttia. Loput korteista asetetaan kuvapuoli alaspäin nostopakaksi. Kummallekin pelaajalle annetaan 31 pelimerkkiä.

Pelimerkit ovat miinuksia, joista yritetään hankkiutua pelin aikana eroon.

Pelin kulku

Vuoron aluksi vuorossa oleva pelaaja ottaa kortteja nostopakasta niin, että hänellä on 13 käsikorttia. Sitten pelaaja pöytää pokerikäden (siitä käytetään tästedes nimitystä pöytäys), joka toteuttaa seuraavat ehdot:

  • Pokerikäsi koostuu viidestä kortista.
  • Pokerikädessä ei saa olla kahta tai useampaa samanlaistakorttia, esimerkiksi kahta herttakahdeksikkoa.
  • Pokerikäsi on jätkäpari tai korkeampi.

Pöytäyksen muodostamiseen pelaaja saa käyttää käsikorttejaan ja kortteja, jotka hän varastaa vastustajan pöytäyksistä.

Kun pelaaja varastaa kortin vastustajan pöytäyksestä, hän ottaa pöytäyksestä yhden kortin ja poistaa loput neljä korttia pelistä. Poistetut kortit kerätään kuvapuoli alaspäin poistopinoon.

Vuorollaan pelaaja saa varastaa korkeintaan viisi korttia vastustajan pöytäyksistä, mutta seuraavien ehtojen on toteuduttava:

  • Kustakin pöytäyksestä saa varastaa vain yhden kortin.
  • Varastetut kortit on käytettävä sillä vuorolla tehtävään pöytäykseen.
  • Sillä vuorolla tehtävän pöytäyksen on oltava arvokkaampi kuin niiden pöytäysten, joista kortteja varastetaan.

”Arvokkaampi” tarkoittaa arvokkaampaa pokerikäsien mielessä. Esimerkiksi QQQQ9 ja AAAKK ovat molemmat arvokkaampia kuin KKKAA. Myös JJ987 on arvokkaampi kuin JJ986.

Pisteenlasku

Vuoron lopuksi vuorossa oleva pelaaja voi saada pisteitä. Jos hänellä on enemmän pöytäyksiä kuin vastustajalla, hän saa yhden pisteen jokaista pöytäystä kohti, joka hänellä on enemmän kuin vastustajalla. Muussa tapauksessa pelaaja ei saa pisteitä.

Pelaajalla olevat pelimerkit edustavat miinuspisteitä. Aina kun pelaaja saa pisteitä, hän poistaa itseltään yhden pelimerkin jokaista saamaansa pistettä kohti.

Pelin päättyminen

Peli päättyy välittömästi, kun pelaaja pääsee eroon kaikista pelimerkeistään. Tämä pelaaja voittaa pelin.

Erikoistilanteita

Näitä tilanteita ei käytännössä juurikaan esiinny, mutta koska ne ovat periaatteessa mahdollisia, annamme säännöt niitä varten.

Pelaaja ei pysty muodostamaan vuorollaan pöytäystä (tai ei huomaa mahdollisuutta muodostaa sitä). Pelaaja näyttää käsikorttinsa vastustajalleen, ja vastustaja päättää, kuinka pelaaja muodostaa pöytäyksen. ”Ei kahta identtistä korttia” ja ”Vähintään jätkäpari” -säännöt eivät sido vastustajaa, kun hän päättää, kuinka pelaaja muodostaa pöytäyksen.

Nostopakka loppuu. Peli jatkuu, mutta uusia kortteja ei nosteta. Jos pelaajalla on pöytäystä tehdessä alle 13 korttia kädessään, hän saa pöytäyksen tekemisen sijaan passata. Peli päättyy, kun molemmat pelaajat ovat passanneet vuoroillaan peräkkäin. Tällöin pelin voittaa se, jolla on vähemmän pelimerkkejä. Jos kummallakin on yhtä monta pelimerkkiä, pelin voittaa se, jolla on enemmän pöytäyksiä.

1 kommentti

  1. Kuulostaa mielenkiintoiselta. pitääpi kokeilla tässä joku päivä 🙂

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.