Euchre

Luokka: Tikkipelit
Pakka: ,
Pelaajamäärä: ,

Tämä alsacelaisesta juckerspielistä kehittynyt tikkipeli oli 1800-luvulla Yhdysvaltojen suosituimpia. Sitä pelataan yhä laajasti Yhdysvalloissa, Kanadassa, Englannissa ja Uudessa-Seelannissa. Peli on antanut nimen jokerille, joka ilmaantui pakkoihin nimenomaan euchrea varten.

Euchren säännöt löydät myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Pelin tavoite

Pelissä yritetään voittaa pelinviejänä vähintään kolme tikkiä viidestä mahdollisesta. Euchre on paripeli, jossa vastakkain istuvat pelaajat pelaavat samalla puolella.

Jako

Pelaajille jaetaan viisi korttia (3+2 tai 2+3) pakasta, jossa on 24 korttia (A, K, Q, J, 10, 9) joka maassa ja jokeri (musta kakkonen, jos jokeria ei ole käytettävissä). Pakan päällimmäinen kortti käännetään valtiksi. Jos esiin käännetään jokeri, jakaja valitsee valtin katsomatta korttejaan.

Peliä pelataan usein myös ilman jokeria.

Tarjouskierros

Sen jälkeen ratkaistaan, kuka on pelinviejä. Etukäsi aloittaa ja joko passaa tai hyväksyy käännetyn valtin sanomalla ”up” (koska jakaja nostaa käännetyn valtin ylös käteensä). Ensimmäinen hyväksyntä lopettaa tarjoamisen. Hyväksynnän lisäksi voi luvata pelata pelin yksin.

Jos kaikki passaavat, seuraa uusi kierros, jonka aikana voi nimetä valttimaan, jolla suostuu pelaamaan. Ensimmäisenä maan nimeävä pääsee pelinviejäksi. Jos kaikki passaavat taas, jakoa ei pelata.

Jos jakajan joukkue on pelinviejänä käännetyllä valtilla ja jakajan pari ei pelaa yksin, jakaja voi nostaa kääntökortin käteensä ja heittää kädestä pois kortin kuvapuoli alaspäin sen tilalle.

Jos kääntökortti oli jokeri, jakaja nimeää valtin katsomatta korttejaan ja jakajan joukkue pelaa suoraan ilman tarjouskierrosta.

Pelin kulku

Ennen pelin alkua, puolustajat eli pelinviejän vastapuoli voivat ilmoittaa pelaavansa yksin, riippumatta siitä, miten pelinviejät pelaavat.

Ensimmäiseen tikkiin ajaa etukäsi. Yksinpelissä ensimmäiseen tikkiin ajaa yksinäisen pelinviejän vasemmalla puolella istuva pelaaja tai tämän pari, mikäli pari puolustaa yksin pelinviejää vastaan.

Pelissä on maantuntopakko. Tikkiin on siis pakko pelata samaa maata kuin millä se on aloitettu. Jos ei voi tunnustaa maata, saa pelata valttia tai jotain muuta. Tikin voittaa korkein kortti ajettua maata tai korkein valtti, mikäli valttia pelattiin.

Jokeri on benny tai best bower ja korkein valtti. Seuraavaksi paras valtti on valttimaan sotilas, right bower, ja sitten toinen samanvärinen sotilas, left bower. Muuten korttien arvojärjestys on tavallinen A, K, Q, J, 10, 9.

Pisteenlasku

Pelinviejät saavat 1 pisteen kolmesta tai neljästä tikistä ja 2 pistettä kaikista viidestä (läpimarssi). Läpimarssi yksin on 4 pistettä. Jos pelinviejät jäävät alle kolmeen tikkiin, puolustajat saavat 2 pistettä.

Peliä pelataan sovittuun pistemäärään (esimerkiksi 10, 11 tai 21).

Muunnelmia

Koska kyseessä on laajasti eri maissa pelattu kansanpeli, tarjolla on paljon muunnelmia.

Pisteenlasku. Yksinkertaisempi tapa laskea pisteitä on laskea euchreja. Euchre on, kun puolustajat jäävät ilman tikkejä tai kun pelinviejät eivät saa kolmea tikkiä (kahta, jos kääntökortti oli jokeri). Pelin voittaa kolmella tai viidellä euchrella.

Kolme pelaajaa. Kolminpelissä pelinviejä pelaa yksin kahta muuta vastaan. Pisteet lasketaan jokaiselle pelaajalle erikseen.

32 korttia. Peliä voi pelata myös 32 kortin pakalla, tavallisesti ilman jokeria. Myös 24 kortin pakasta voi jättää jokerin pois. 32 kortin peli taitaa olla vanhempaa perua, modernein tapa on tiettävästi 24 korttia ilman jokeria.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.