Mustamaija

Luokka: Lyöntipelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , ,

Mustamaija on perinteinen lastenpeli, mutta se sopii myös kevyempää peliä haluaville aikuisille. Vaativampaa peliä haluavien kannattaa kokeilla moskaa tai podkidnoi durakia.

Pelin säännöt löytyvät myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät päästä korteistaan eroon. Häviäjälle jää käteen patakuningatar eli Musta Maija.

Jako

Pelaajille jaetaan viisi korttia.

Pelin kulku

Etukäsi aloittaa lyömällä pöytään yhden tai useampia kortteja, jotka ovat kaikki samaa maata.

Ensimmäisen lyönnin jälkeen jakaja kääntää pakan päällimmäisen kortin valtiksi. Kaikki tämän maan kortit ovat nyt valttia. Pata ei voi olla valttia, joten jos pakasta nousee pata, se laitetaan pakan keskelle ja tilalle käännetään uusi kortti. Kääntökortti laitetaan poikittain pakan alle.

Tämän jälkeen etukäsi nostaa pakasta kortteja, kunnes hänellä on viisi korttia kädessään.

Kun valtti on käännetty, etukädestä seuraava pelaaja voi yrittää kaataa kortit. Kortti kaatuu, kun päälle lyödään suurempi kortti samaa maata tai mikä tahansa kortti valttia. Ässä on korkein kortti, kakkonen pienin. Valtti kaatuu isommalla valtilla. Musta Maija ei kaadu millään, eikä sillä voi kaataa mitään.

Jos kaikki kortit kaadettiin, uhri täydentää kätensä viiteen korttiin pakasta ja lyö seuraavalle pelaajalle kaadettavaa. Jos yksikin kortti jää kaatamatta, uhri nostaa kaatamattomat kortit käteensä ja täydentää sitten kätensä viiteen korttiin. Tällöin vuoro siirtyy suoraan seuraavalle pelaajalle.

Peli nostopakan loppumisen jälkeen

Kun nostopakka loppuu, peliin tulee uusi sääntö. Uhrille ei saa lyödä kaadettavaa enemmän kuin tällä on kortteja kädessä.

Pelin päättyminen

Peli päättyy, kun vain yhdellä pelaajalla on kortteja kädessään, niiden joukossa Musta Maija. Tämä pelaaja häviää. Pelin voittaa se, joka pääsee ensimmäisenä korteistaan eroon.

Muunnelmia

  • Jotkut jakavat kuusi korttia.
  • Jotkut antavat hyökkääjän pelata lisää kortteja pakasta nostamisen jälkeen. Puolustaja voi estää tämän lyömällä kätensä saamiensa korttien päälle.

24 kommenttia artikkeliin ”Mustamaija”

  1. Noista säännöistä puuttuu näköjään maininta, että Mustaa Maijaa ei voi käyttää korttien kaatamiseen.

  2. Onko Maijassaa kaatopakko? Eli saako taktikoida ja jättää kaatamatta vaikka kädessä olevilla korteilla pystyisikin sen tekemään?

  3. Ei ole pakko kaataa, jos paremmalta tuntuu olla kaatamatta. Vaikeahan tuollaista pakkoa olisi valvoa, kun kortit ovat kuitenkin salaiset.

  4. Meillä on Maijassa aina ollut käytössä myös sellainen sääntö että ennen nostopakan loppumista isoin lyönti on aina viisi korttia, vaikka uhrilla olisikin enemmän kuin viisi korttia. Tähän syynä se, etteivät pelaajat hani itselleen kauheita kasoja, jotka jäävät sitten pyörimään monen kierroksen ajaksi, vaihtaen vain kättä.

    Lisäksi, meillä on käytetty sellaista kostosääntöä että jos lyö väärin, uhri saa valita kortit. Eli, jos lyö kahta maata, tai nostopakan loputtua ei tarkista uhrilta korttien lukumäärää, uhri saa valita ensimmäisessä tapauksessa kumman maan kortit hän ottaa, tai jälkimmäisessä tapauksessa lyödyistä korteista oman kätensä salliman maksimimäärän kortteja. Loput kortit palautuvat lyöjälle.

    Luulen että kummatkin näistä säännöistä ovat vain paikallisia variaatioita. Meillä on tapana terästää pelejä aina kaikilla mahdollisilla sovellettavilla kostosäännöillä. Tietysti meillä on käytössä myös tuo mainittu sääntö että saa lyödä lisää pakasta jos uhri ei kosketa lyötyjä kortteja. Ja kolmesta perättäisestä häviöstä saa itselleen kultaisen kypärän (vrt. hattutemppu). 🙂

  5. Noista säännöistä puuttuu myös maininta, että käännetty kortti määrää nimenomaan maan, jonka kaikki kortit ovat valttia. (Aion viitata tähän tekstiin artikkelissa, jota tarjoan matematiikkalehti Solmuun http://solmu.math.helsinki.fi, joten mulla on intressi saada teksti hyväksi 🙂

  6. Samoilla säännöillä mekin pelattu. Lisäksi jos kaikki kortit on ollut valttia, on pakasta saanut nostaa päällimmäisen kortin lyöntikortiksi. Mietin vain, että jos kortti on suuri valtti saako sen vaihtaa kädessä olevaan pienempään? Meidän peleissä ei ole saanut vaihtaa muistaakseni..

  7. Heidi, se on teidän kotisääntönne, joten päättäkää sen suhteen miten haluatte. Minä en ole kuullutkaan tuollaisesta säännöstä.

  8. Moi!
    Minulle väitettiin tänään, että valttiässä on pöydässä 14. Mutta eivätkö kaikki ässät ole pöydässä ykkösiä? Muutoinhan valttiässä olisi käytännössä kuin toinen maija…

  9. Niinhän se tuolla säännöissä lukee: ässä on suurin kortti, kakkonen on pienin. Ässä ei siis ole ykkönen, vaan aina 14. Pöytään pelattua valttiässää ei pysty kaatamaan millään kortilla, eli se on käytännössä pakko nostaa käteen. Se ei kuitenkaan ole toinen maija, koska sillä voi kaataa muita kortteja, jolloin se poistuu pelistä.

    (Sitä paitsi, jos valttiässä olisikin ykkönen, sama ongelma olisi valttikuninkaan kanssa. Joku kortti on joka tapauksessa aina isoin valtti.)

  10. tilanne: nostopakassa viimeinen kortti jäljellä (valtti) itselläni esim. 10korttia joista voin antaa 5korttia vastustajalleni jolla sattuu olemaan 5valttia kädessä ja kaataa kaikki kortit ja nostaa viimeisen kortin käteen jonka jälkeen odotan n.5sekuntia että vastustajani löisi ainoan korttinsa minulle mutta huomattuani että hän ei muista että kaadon jälkeen on edelleen hänen vuoronsa vaikka on pelannut peliä satoja kertoja niin lyön itse maijan pöytään ja lopulta voitan pelin niin kuuluisiko tilanteessa minun muistuttaa häntä lyöntivuorostaan vai voinko jatkaa peliä tuolla tavalla miten voitin pelin. minusta jokaisen pitää itse muistaa omat lyöntivuoronsa eikä minun tehtäväni ole keskittyä kuin omaan peliini. voittoni jälkeen alkoi väittely koska kerroin näin käyneen ja luovutin voittoni hänelle

  11. Alekso, ei toisen vuorolla saa pelata. Kyllä tuossa tilanteessa ainoa oikea toimintatapa on muistuttaa toista pelivuorostaan. Toki jos kaikille on ok, että vähän saa huijata, niin mikäs siinä sitten – mutta sitten et voi kyllä vain keskittyä omaan peliisi, kun joudut koko ajan kyttäämään tarkasti, että toiset kaatavat kortit varmasti valtilla tai isommilla korteilla. Jos toisen vuorolla saa pelata, niin eiköhän silloin ruutukin käy valtista, jos herttaa pitäisi olla…

  12. Jos pelataan isommalla porukalla. Ja laitan patakuningattaren seuraavalle. Saanko minä jatkaa siitä vai meneekö se vuoro seuraavalle?

  13. Kuningas, et saa jatkaa, vaan vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle uhrin jälkeen.

  14. Se vuorojärjestyksessä seuraava pelaaja myötäpäivään, jonka tehtävänä on lyödyt kortit kaataa tai nostaa.

  15. Eikö ässä ole pöydässä ykkönen ja kädessä 14. Ei sitä muutenvoi kaataa pöydässä kuin ässällä?

  16. Ritva, se kaatuu millä tahansa valtilla. Kortin voi kaataa suuremmalla kortilla samaa maata tai millä tahansa valtilla. Ässä ei siis kaadu millään saman maan kortilla.

    Korttipelien säännöt ovat onneksi siitä joustavia, että jos mieluummin pelaatte niin, että ässä on pöydässä ykkönen, mikään ei teitä estä.

  17. Meillä on ollut Maijassa vuosikymmeniä sääntö, että jos pöytään käännetty valtti on ässä voi sen vaihtaa valttikakkoseen ja päinvastoin. Onko tämä sääntö muille tuttu vai vaan meidän suvun käytössä?

  18. Sari, tuon tyyppinen sääntö on kyllä muista yhteyksistä tuttu, mutta Maijassa on ole sitä itse ainakaan käyttänyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *