Zheng shàng yóu (kuoppa)

Luokka: Kiipeämispelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , , , , , ,

Zheng shàng yóu tai zheng shàngyóu on kiinalainen kiipeämispeli, jossa tavoitteena on päästä korteista eroon mahdollisimman nopeasti. Nimi on karkeasti käännettynä ”pyristelyä ylävirtaan”. Englantilaiset go-harrastajat ovat antaneet pelille nimen pits, suomeksi kuoppa, sillä häviäjät joutuvat pelissä kuoppaan, josta on vaikea päästä pois.

Tämä peli on parhaimmillaan viidellä tai kuudella pelaajalla. Zheng shàng yóu on hauska ja kevyt seurapeli, jossa menestyminen vaatii kuitenkin taitoa ja pelisilmää.

Kaupallinen The Great Dalmuti -seurapeli perustuu kuoppaan, mutta käyttää erikoista pakkaa, jossa huonompia kortteja on enemmän kuin parempia.

Pelin tavoite

Pelaajien on päästävä korteistaan eroon mahdollisimman nopeasti. Kenties vielä tärkeämpää on olla häviämättä.

Peliin tarvitaan pakka, jossa on kaksi jokeria. Jokereiden tulee olla toisistaan erottuvia, joten mikäli jokerit ovat identtiset, toinen täytyy merkitä jotenkin. Näissä säännöissä oletetaan, että pakassa on punainen ja musta jokeri.

Korttien arvojärjestys on paremmasta huonoimpaan punainen jokeri, musta jokeri, 2, A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3. Kakkoset ovat jokereita, joskaan eivät aivan joka tilanteessa.

Jako

Jako ja peli etenevät vastapäivään. Kaikki kortit jaetaan pelaajilla, eikä haittaa, jos kortit eivät mene ihan tasan.

Pelin kulku

Jakaja aloittaa pelaamalla jonkun sallitun yhdistelmän kortteja kädestään. Jokaisella pelaajalla on vuorollaan mahdollisuus pelata tai passata. Passaaminen ei vie pelioikeutta, vaan pelaaja voi passata ja pelata myöhemmin.

Jos pelaaja haluaa pelata, hänen on pelattava edellisten korttien päälle samanlainen yhdistelmä, mutta paremmilla korteilla. Kolmen kortin suoran päälle saa siis pelata vain paremman kolmen kortin suoran, ei neljän kortin suoraa. Jos kaikki passaavat, kortit laitetaan syrjään ja viimeisenä pelannut aloittaa uudella yhdistelmällä.

Jaon voittaa pelaaja, jonka kortit loppuvat ensimmäisenä. Jako pelataan katkeraan loppuun asti eli kunnes vain yhdellä pelaajalla on enää kortteja jäljellä.

Jos pelaajan pitäisi aloittaa uusi yhdistelmä, mutta hänellä ei ole enää kortteja, pelivuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

Yhdistelmät

Yhdistelmiä on neljää eri lajia:

  1. Yksittäiset kortit: Korttien arvojärjestys on mainittu yllä. Maalla ei ole merkitystä.
  2. Vähintään kaksi samanarvoista korttia: Kakkoset ja jokerit ovat villejä kortteja, joilla voi korvata minkä tahansa muun kortin. On siis mahdollista lyödä kymmenen kortin setti, jossa on neljä samannumeroista korttia, neljä kakkosta ja molemmat jokerit. Puhdas setti, jossa ei ole jokereita, voittaa samankokoisen setin, jossa on jokereita mukana.
  3. Vähintään kolmen kortin suora: Kakkosia ei voi käyttää suorissa, ei omana itsenään eikä jokerina. Jokereita voi käyttää korvaamaan kortteja kolmosesta ässään. Värisuora voittaa minkä tahansa sekasuoran. Jos molemmat suorat ovat värisuoria tai sekasuoria, korkeampi voittaa matalamman. Puhdas suora voittaa yhtä korkean jokereita käyttävän suoran.
  4. Vähintään kolmen kortin rinnakkaiset suorat: Kaksi tai useampia samanarvoisia yhtä pitkiä vähintään kolmen kortin pituisia suoria. Jokereita ja kakkosia voi käyttää korvaamaan muita kortteja, mutta kakkosilla ei saa korvata kaikkia samanarvoisia kortteja. Rinnakkaisen suoran päälle voi pelata vain tismalleen samankokoisen suoran. Arvoltaan korkeampi suora voittaa, tasapelissä puhdas suora voittaa jokereita käyttävän.

Esimerkkejä:

  • 7-2-2 on kolme seiskaa. Sen voittaa 7-7-7 (luonnolliset seiskat), jonka taas voittaa 8-8-jokeri.
  • 9-2-2, 9-2-jokeri, 9-9-2 ja 9-9-jokeri ovat kaikki samanarvoisia.
  • 2-3-4 ja 5-6-2-8 eivät ole hyväksyttäviä suoria, sillä kakkosia ei saa käyttää suorissa.
  • Suoran ♠Q-K-♣A voittaa suoralla ♠3-♠4-♠5, jonka voittamiseen tarvitaan korkeampi värisuora.
  • 6-jokeri-8 voittaa suoran ♣7-♣8-9, koska jokerin katsotaan olevan 7 ja suoran värisuora. 6-jokeri-8 häviää kuitenkin suoralle 6-7-8, koska siinä on jokeri.
  • 6-6-6-7-7-7 ei ole rinnakkaissuora, koska se on vain kahden numeron pituinen.
  • 7-7-8-8-8-9-9 ei kelpaa, koska eri numeroita on oltava sama määrä.
  • 7-7-2-2-9-9 ei käy, koska molempia kahdeksikkoja ei saa korvata kakkosilla.
  • 5-5-6-2-7-jokeri on oikea suora. Sen voittaa suoralla 5-5-6-6-7-7 (puhdas suora), jonka taas voittaa korkeampi suora 6-jokeri-7-2-8-8.

Pisteenlasku

Ensimmäinen korteistaan eroon päässyt pelaaja voittaa kaksi pistettä ja toiseksi tullut pelaaja saa yhden pisteen. Kolmannesta pelaajasta tulee uusi jakaja, joten hän voi ryhtyä sekoittamaan kortteja heti, kun on saanut korttinsa pelattua. Toiseksi viimeinen ja viimeinen pelaaja joutuvat kuoppaan. Jos pelaajia on vain neljä, kolmas pelaaja on sekä uusi jakaja että kuopassa.

Kun kortit on sekoitettu ja jaettu, edellisellä kierroksella kuoppaan joutuneet pelaajat laittavat kumpikin parhaan korttinsa kuvapuoli ylöspäin pöydälle. Edellisen jaon voittaja ottaa korteista haluamansa, toiseksi tullut saa toisen kortin. Kortit ottaneet pelaajat heittävät kädestään pois haluamansa kortin kuvapuoli ylöspäin pöydälle, josta kuopassa olevat pelaajat ottavat ne. Ensimmäisenä kortin ottaa toiseksi viimeiseksi jäänyt pelaaja ja sitten viimeiseksi jäänyt pelaaja.

Peliä voi pelata sovittuun pistemäärään (esimerkiksi 11 pistettä) tai tietyn määrän kierroksia, jonka jälkeen pelin voittaa eniten pisteitä kerännyt.

Muunnelmia

Jos pelaajia on neljä tai kuusi, peliä voi pelata joukkueissa.

Kuuden hengen joukkuepelin sanotaan olevan paras tapa pelata peliä. Pelissä on kaksi kolmen hengen joukkuetta, joiden jäsenet istuvat vuorotellen pöydän ympärillä. Ensimmäisen jaon aloittava valitaan poimimalla pakasta satunnainen kortti ennen jakoa ja näyttämällä se kaikille. Pelaaja, joka saa tämän kortin käteensä aloittaa.

Peli etenee kuten yksilöpelikin. Voittajan joukkue saa kolme pistettä, toiseksi tulleen pelaajan joukkue kaksi pistettä ja joukkue, jossa häviäjä ei ole, saa kaksi pistettä. Jos joukkueen pelaajat ovat sijoilla yksi, kaksi ja kolme, tuloksena on kymmenen pistettä. Jos joukkue saa sijat yksi ja kaksi eikä kolmas pelaaja ole viimeinen, joukkue saa vain viisi pistettä, kahta pistettä häviön välttämisestä ei saa. Mikäli kolmas pelaaja on viimeinen, vastapuoli saa kaksi pistettä häviön välttämisestä.

Viides ja kuudes pelaaja antavat kortit ensimmäiselle ja toiselle pelaajalle kuten yksilöpelissäkin, vaikka pelaajat olisivatkin samalla puolella. Luonnollisesti ensimmäisenä tai toisena oleva pelaaja voi antaa takaisin hyvän kortin, jos oman joukkueen jäsen on viidentenä.

Edellisen kierroksen viides pelaaja aloittaa seuraavan jaon.

Tätä kuuden hengen joukkuepeliä pelataan 50 pisteeseen.

Nelinpeli pareittain toimii tismalleen kuten yksilöpelikin, parit eli vastakkain istuvat pelaajat vain laskevat pisteensä yhteen.

Taktiikkavinkkejä

Lisämuunnelmia ja taktiikkavinkkejä löytyy SuomiGo-wikin Kuoppa-artikkelista.

1 kommentti

  1. Kuopassa on kyllä jokeritkin mukana suuri ja pieni, suuri on suurin yksitäinen kortti ja pieni toiseksi pienin yksittäinen, ne ovat mikä tahansa numero paitsi kaksi. Kakkoiset toimivat tuplina eli kopioivat jonkun toisen kortin esim. 10 ja 2 on kymppipari.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.