Kitumaija

Luokka: Lyöntipelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , ,

Kitumaija on suomalainen lyöntipeli, jossa on piirteitä mustastamaijasta ja turakasta. Kiitokset säännöistä Cristian Seresille.

Pelin säännöt löydät myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät päästä korteistaan eroon. Pelaaja, jolla on viimeisenä kortteja kädessään, on kitumaija.

Ässä on korkein kortti. Ruutu on valttia. Risti on kova maa, jonka päälle ei voi pelata valttia. Pata ja hertta ovat tavallisia maita, joiden päälle voi pelata samaa maata tai valttia. Patakuningatar eli maija on pelissä erikoisasemassa.

Jako

Pelaajille jaetaan viisi korttia. Pakan päällimmäinen kortti käännetään kuvapuoli ylöspäin avopakaksi, loput jäävät nostopakaksi. Jos pakasta käännetään patakuningatar, se palautetaan pakan keskivaiheille ja tilalle käännetään uusi kortti. Avopakasta saa näkyä vain päällimmäinen kortti.

Pelin kulku

Etukäsi aloittaa, vuoro kulkee myötäpäivään. Pelaajat lyövät vuorollaan kaksi korttia avopakkaan. Ensimmäisen kortin eli kiinniottokortin tulee olla samaa maata ja suurempi kuin avopakan päällimmäisen kortin. Toisena korttina saa pelata haluamansa kortin. Vuoron lopuksi pelaaja nostaa pakasta kortteja siten, että hänellä on viisi korttia kädessään.

Ruutu on aina valttia, sitä saa lyödä muiden maiden päälle. Risti on kuitenkin kova maa, joka päälle ei voi pelata valttia. Ässä on suurin kortti.

Maijan eli patakuningattaren saa pelata ainoastaan toisena korttina. Sitä ei voi koskaan pelata kiinniottokorttina. Jos edellinen pelaaja on lyönyt maijan, seuraava pelaaja nostaa vuorollaan avopakan viisi päällimmäistä korttia, jonka jälkeen vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

Mikäli pelaaja ei voi tai ei halua pelata kiinniottokorttia, hän nostaa avopakasta kolme päällimmäistä korttia, jonka jälkeen vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

Avopakan alimmaista korttia ei koskaan tarvitse nostaa. Jos avopakassa on esimerkiksi kolme korttia ja pelaajan on nostettava kolme tai viisi, hän nostaa siis vain kaksi korttia.

Jos kädessä on tasan viisi korttia, pelaaja voi pelaamisen sijasta kääntää nostopakan päällimmäisen kortin avopakkaan. Jos käännetty kortti ei voita avopakan päällimmäistä korttia, pelaajan on nostettava sekä käännetty kortti että avopakan kolme päällimmäistä korttia. Myös toisen, vapaavalintaisen kortin, voi kääntää nostopakasta niin halutessaan.

Pelin päättyminen

Kun nostopakka loppuu, käsikortit pelataan loppuun. Pelaajien ei tarvitse paljastaa korttiensa määrää. Ensimmäisenä korteistaan eroon päässyt on voittaja, mutta peliä pelataan, kunnes vain yhdellä pelaajista on kortteja jäljellä. Jos pelaajan kortit loppuvat kesken vuoron, kiinniottokortti lasketaan vapaavalintaiseksi kortiksi, eli seuraavan pelaajan on lyötävä kiinniottokortti.

Muunnelmia

Vähän helpompi ja joutuisampi muunnelma saadaan, kun ristikin on tavallinen maa, jonka päälle voi pelata valttia.

Valtin voi valita pakasta kääntämällä. Pata ei kuitenkaan koskaan voi olla valttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *