Kasino

Luokka: Kalastuspelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , , ,

Kasino on hyvin suosittu peli. Se sopii lasten kanssa pelattavaksi, mutta myös aikuisille. Monet nauttivat erityisesti pelin misäärimuunnelmasta eli laistokasinosta. Kasinosta kiinnostuneiden kannattaa tutustua myös pelin italialaisiin sukulaisiin scoponeen ja scopaan.

Kasino on parhaimmillaan kaksinpelinä, mutta kolme ja neljäkin voi sitä pelata. Nelinpeli on parhaimmillaan paripelinä, jolloin vastakkain istuvat pelaajat muodostavat parin.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät kerätä mahdollisimman paljon kortteja, etenkin patoja ja muita pistekortteja.

Jako

Jakakaa neljä korttia pelaajille ja neljä pöytään kuvapuoli ylöspäin, tavallisesti kaksi korttia kerrallaan.

Pelin kulku

Etukäsi aloittaa. Joka vuoro pelaajien on pakko pelata kädestään pöytään yksi kortti.

Pelin tarkoitus on kerätä pöydästä kortteja ja se tapahtuu joko pelaamalla samanarvoinen kortti tai summakortti. Esimerkiksi pelaamalla sotilaan voi pöydästä kerätä kaikki sotilaat ja lisäksi kortit, joiden summa on sotilaan arvo eli 11. Kerätyt kortit laitetaan pelatun kortin kanssa omaan pistepinoon kuvapuoli alaspäin.

Numerokorttien arvo on niiden silmäluvun mukaan. Kuvat ovat sotilas 11, kuningatar 12 ja kuningas 13. Ässä on kädessä 14, mutta pöydässä 1. Patakakkonen eli pieni kasino on kädessä 15 ja pöydässä tavallinen kakkonen, ruutukymppi eli iso kasino on kädessä 16 ja pöydässä 10.

Jos ei voi tai halua ottaa kortteja, pelattu kortti jää pöytään kuvapuoli ylöspäin. Vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

Kun käsikortit on pelattu, pelaajille jaetaan neljä uutta korttia. Pöytään ei lisätä enää kortteja.

Jos saa yhdellä kortilla tyhjennettyä koko pöydän korteista, tekee mökin. Sen merkiksi laitetaan pistepinoon yksi otetuista korteista kuvapuoli ylöspäin. Jos kaksinpelissä vastapuolella on mökkejä, mökkiä ei oteta itselle vaan sen sijaan kaadetaan yksi vastapuolen mökeistä. Viimeisten korttien aikana, kun pakka on tyhjä, mökkejä ei enää lasketa.
Kun kaikki kortit on pelattu, jako päättyy. Pöytään jääneet kortit menevät sille, joka otti pöydästä viimeksi jotain.

Pisteenlasku

Jaon jälkeen lasketaan pisteet:

  • Eniten kortteja kerännyt pelaaja saa korttivoiton ja 1 pisteen.
  • Eniten pataa kerännyt saa patavoiton ja 2 pistettä.
  • Kaikki ässät ovat 1 pisteen arvoisia.
  • Ruutukymppi on 2 pisteen arvoinen.
  • Patakakkonen on 1 pisteen arvoinen.
  • Mökit ovat 1 pisteen arvoisia.

Sen jälkeen jakovuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Peli on 16 pisteeseen asti ja pelaaja voi kesken jaon lopettaa pelin, jos 16 pistettä tulee täyteen. Jos tasapeli uhkaa, pisteet lasketaan siten, että ensin lasketaan pistekorteista saadut pisteet, sitten kortit ja sitten padat.

Jos korttivoitto tai patavoitto menee tasan, pisteet siirtyvät seuraavaan jakoon. Poikkeuksena on kahden pelaajan välinen tasapeli patavoitosta kolminpelissä, jossa pisteet laitetaan puoliksi.

Kaksinpelissä voi pelata myös niin, että jokaisesta yli seitsemän kerätystä padasta saa yhden lisäpisteen. Silloin hyvä erän pituus on 21 pistettä.

Muunnelmia

Kasinoon on pienempiä ja suurempia muunnelmia.

  • Suomalaisessa kasinossa kuvakorteilla on pistearvot, muualla usein ei, eli kuvilla voi napata vain muita samanarvoisia kuvakortteja.
  • Pakkakasinossa pelaajat nostavat koko ajan kortteja pakasta siten, että kädessä on aina neljä korttia. Tätä sääntöä voi käyttää missä tahansa kasinon muunnelmassa.
  • Jotkut antavat pisteen viimeisenä kortteja keränneelle.
  • Mökit voi kolmin- tai nelinpelissä jättää pois, tai pelata niin, että vain yhdellä pelaajalla voi olla mökkejä ja muiden pelaajien saamat mökit kaatavat ensin olemassaolevia mökkejä pois.

Isompia muunnelmia ovat laistokasino, jossa pelin tavoite kääntyy aivan nurinniskoin, ja rakennuskasino, joka tekee pelistä monimutkaisemman, mutta kiinnostavamman.

Laistokasino

Misäärimuunnelma kasinosta toimii kuten tavallinen, tavoitteena on vain välttää pisteiden keräämistä. Pelissä on luonnollisesti ottopakko, eli pöytään ei saa pelata korttia, jolla pystyy ottamaan jotain. Pelaajan on otettava kaikki kortit, jotka pystyy, mutta jos tarjolla on toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, pelaaja saa valita vapaasti. Vähiten pisteitä kerännyt voittaa.

Rakennuskasino

Peli menee tuntuvasti mutkikkaammaksi, kun mukaan otetaan rakentaminen. Rakennuskasinon säännöt ovat samat kuin tavallisessa, mutta tarjolla on uusi mahdollisuus, rakentaminen. Siinä pöydässä olevan kortin päälle pelataan toinen kortti, jolloin niistä muodostuu ikäänkuin yksi kortti, jonka arvo on korttien summa. Esimerkiksi kympin päälle voisi pelata nelosen ja sanoa ”rakennan ässälle”, jolloin ässällä – arvo 14 – voisi napata tämän rakennuksen (ja muut summan 14 yhdistelmät). Rakennus on kuin yksi kortti, eli esimerkiksi kuningattarella voi napata pöydästä kolmosen ja yhdeksikköön rakennetut kortit. Toisten pelaajien tekemiä rakennuksia saa nostaa sopivalla kortilla.

Rakennuksen saa tehdä vain, jos kädessä on kortti, jolla sen voi ottaa. Rakennuksia voi myös korottaa lisäämällä niihin kortteja. Purkaminen ei ole mahdollista, rakennuksen sisältämiä kortteja ei voi nostaa pöydästä muuten kuin rakennuksen osana.

Jos pelaaja tekee kaksi rakennusta samalle numerolle, syntyy kaksoisrakennus. Kaksoisrakennukseen kuuluvat kortit laitetaan samaan pinoon. Kaksoisrakennusta ei voi enää korottaa.

Ulkomaisissa lähteissä saa rakentaa kerralla monta korttia. Esimerkiksi jos kädessä on 4 ja 9 ja pöydässä 2 ja 3, pelaaja voisi pelata nelosen pöytään, niputtaa 2, 3 ja 4 ja sanoa ”rakennan yhdeksikölle”. Samoin voi rakentaa samannumeroisia kortteja. Jos kädessä ja pöydässä on kaksi kuutosta, pelaaja voisi pelata kuutosen, niputtaa kolme kuutosta yhteen läjään ja ”rakennan kuutoselle”. Tästä saa sen hyödyn, ettei vastapuoli voi nostaa kuutosia isommalla kortilla.

Tällöin pelaajan on oltava tarkkana ja sanottava, mitä tekee. Jos esimerkiksi niputtaa kaksi kolmosta yhteen, pitää sanoa selvästi rakentaako kolmoselle vai kuutoselle.

Rakennuskasinossa ei yleensä saa pisteitä mökeistä. Korttivoitosta saa 3 pistettä ja patavoitosta vain 1 pisteen. Yleensä pelataan 21 pisteeseen.

14 kommenttia artikkeliin ”Kasino”

  1. Vaihtuuko aloitusvuoro kun käsikortit on pelattu? Muutoinhan toisella on aina aloitusetu.

  2. Siinähän se lukee säännöissä: etukäsi eli jakajasta seuraava aloittaa ja kierroksen jälkeen jakovuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle.

  3. Miten pöytään tulee lisää kortteja? Jos pöytä on tyhjä, niin pitääkö seuraavan pelaajan laittaa siihen yksi kortti kuvapuoli ylöspäin?

  4. ”Jos ei voi tai halua ottaa kortteja, pelattu kortti jää pöytään kuvapuoli ylöspäin.” Täsmensin sääntöjä sen verran, että joka vuoro on tosiaan pakko pelata yksi kortti ja jos sillä ei saa kerättyä pöydästä mitään, se jää pöytään muiden poimittavaksi. Jos pöytä on tyhjä, kortti jää väistämättä pöytään.

  5. Jos kolminpelissä korttivoitto menee tasan kahden pelaajan välillä (A:20, B:20, C:12) ja tasan vielä seuraavassakin jaossa, mutta eri pelaajien kesken (A:18, B:16, C:18), niin jääko pisteet vielä jakamatta vai saako esimerkin ’A’ pisteen tai kaksi?

  6. Sam, siirtäisin pisteet tuossakin tilanteessa seuraavaan jakoon kunnes on yksi voittaja tai jakaisin A:lle ja C:lle yksi piste molemmilla (koska jaossa on kaksi pistettä ja tasapeli on A:n ja C:n välillä). Ehkäpä itse valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon, mutta en pahastuisi edellisestäkään.

  7. Olemme aina pelanneet kolmenpelin samoilla pakkaanjäämissäännöillä kuin kaksin- ja nelinpelitkin, eikä mitään pisteenpuolituksia tarvita. Pelaaja voi napata kahden muun riidan hedelmät ja sillä hyvä.
    Muunnelmista kannattaa mainita pimeä kasino, jossa pelaaja ei valitse pelattavaa korttia vaan kääntää jaossa saamistaan korteista aina päällimmäisen. Kyseessä on onnenpeli, johon perheen pienimmätkin voivat osallistua, ja jopa menestyä – jos ringissä olevilla laskutaitoisilla on yhtään rehellisyyden vikaa.

  8. jos on ruutu kymppi ja pata kymppi pöydässä alussa ja yhdellä pelaajista on kymppi kädessä joutuuko ottamaan molemmat kympit???

  9. Mökkejä ei tuu enää jakoon, jos on menty jo 10 pisteeseen tai yli. Kuitenkin jako pelataan aina loppuun eli ei lasketa pisteitä kesken jaon esim. Yhdeksässä pisteessä ruutukympin saadessaan olisi siten 11 pistettä eikä mökkejä tulisi, vaan mökkejä tulee kunnes jollain on pisteitä yli 10 tai 10

  10. 1.kysymys rakennuskasino. Kun pöydällä on tavallinen kortti niin voiko kädestä olevilla piste korteilla rakentaa. ESIM. Pöydällä on nelonen Kädessä on ruutu kymppi ja sonoa Ässälle.

  11. Tomi, vähän miten sovitte, mutta minusta tuo on ok, ruutukymppi on kuitenkin pöydässä kymppi. Joku voi olla toistakin mieltä.

  12. Kasino on korttipeli ja kaikki eivät hyväksy neljän kuninkaan raamattua voin vilpittömästi suositella peliä lasten kanssa pelattavaksi. Kasino pelillä on helppo opettaa lapsille numeroita ja yhteenlaskua, vatsinkin päässälaskua. Kun lapset oppivat pitemmälle oppivat he samalla taktiikkaa ja ongelman ratkaisuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *