Belote

Luokka: Tikkipelit
Pakka:
Pelaajamäärä: , ,

Ranskan suosituimpiin korttipeleihin kuuluva belote valloitti asemansa beziquelta. Peli levisi syntysijoiltaan Itä-Ranskasta koko maahan ensimmäisen maailmansodan jälkeen sotilaiden palatessa koteihinsa. Toisissa lähteissä pelin kerrotaan syntyneen vasta 1920-luvulla. Pelistä on paljon muunnelmia, mutta sille on myös viralliset säännöt, joihin tämäkin selvitys nojaa. Belote on läheistä sukua klaverjassille eli belalle.

Pelin säännöt löytyvät myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Belote toimii 2-4 pelaajalla, mutta on Ranskassa pitkälti nelinpeli.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät saada mahdollisimman paljon pisteitä voittamalla tikkejä ja pöytäämällä yhdistelmiä.

Pakassa on 32 korttia ja korttien arvojärjestys tavallisissa maissa on A, 10, K, Q, J, 9, 8, 7. Valttimaassa järjestys on J, 9, A, 10, K, Q, 8, 7. Valtti-J on 20 pistettä, valtti-9 on 14 pistettä ja muuten korttien pisteet ovat kuten ässäkymppipeleissä yleensä: ässä 11 pistettä, kymppi 10 pistettä, kuningas 4 pistettä, kuningatar 3 pistettä ja sotilas 2 pistettä. Viimeinen tikki on 10 pistettä, joten pakassa on 162 pistettä.

Jako

Kaksin- ja kolminpelissä jaetaan kuusi korttia (3+3) kullekin pelaajalle. Nelinpelissä jaetaan viisi korttia (3+2). Pakan seuraava kortti käännetään valtiksi.

Kolminpelissä pelataan usein 24 kortin pakalla, josta on jätetty kahdeksikot ja seiskat pois.

Seuraa tarjouskierros. Ensimmäisissä tarjouksissa pelaajat passaavat tai lupaavat pelata pelin käännetyllä valtilla. Etukäsi aloittaa. Jos joku suostuu, peli alkaa heti. Jos kaikki passaavat, valtti käännetään pois ja käydään toinen kierros, jossa voi luvata pelata millä tahansa valtilla. Ensimmäinen lupaaja pelaa. Jos kaikki passaavat taas, tulee uusi jako. Jotkut pelaavat niin, että jakajan on pakko pelata.

Jos valtiksi tulee kääntökortin maa ja pelaajalla on kädessään valttiseiska, sen voi vaihtaa kääntökortiin koska tahansa ennen ensimmäiseen tikkiin pelaamista.

Kun peli on selvä, pelaajille jaetaan vielä kolme korttia lisää. Kahdella ja kolmella pelaajalla pakan pohjimmainen kortti käännetään esiin ja näytetään kaikille pelaajille. Neljällä pelaajalla pelinviejä ottaa kääntökortin (tai seiskan, jos joku ehti sen jo vaihtaa) käteensä ja saa sen lisäksi vain kaksi uutta korttia.

Pelin kulku

Etukäsi ajaa ensimmäiseen tikkiin. Samalla kun ensimmäistä tikkiä pelataan, pelaajat voivat ilmoittaa parhaan kädessään olevan yhdistelmän lajin. Yhdistelmät ovat:

Yhdistelmän nimi Kuvaus Pistearvo
Neloset neljä sotilasta 200
neljä yhdeksikköä 150
neljä ässää, kymppiä, kuningasta tai kuningatarta 100
Satanen Vähintään viiden kortin värisuora 100
Viisikymmentä Neljän kortin värisuora 50
Kaksikymmentä Kolmen kortin värisuora 20

Värisuorissa jokaisen maan, myös valtin, arvojärjestys on tavallinen A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7. Satasten arvojärjestys määräytyy korkeimman kortin mukaan, ei korttien lukumäärän. Kuuden suora ässään on parempi kuin seitsemän suora kuninkaaseen.

Pelaaja kertoo korkeimman yhdistelmänsä, jos se on edellistä ilmoitusta korkeampi. Muuten hän sanoo ”kelpaa”. Jos yhdistelmät ovat samantasoiset, pelaaja kysyy ”kuinka korkea?” ja edellisen pelaajan on kerrottava yhdistelmänsä arvo (nelosten kortti, värisuoran korkein kortti). Korkeampi jää voimaan, yhtä suurista ensin ilmoitettu.

Korkeimman yhdistelmän ilmoittanut saa pisteet kaikista yhdistelmistään. Sama kortti saa kuulua kahteen eri yhdistelmään, jos toinen on nelosia ja toinen värisuora. Yhdistelmät pitää näyttää muille pelaajille toisen tikin alussa, mikäli niin vaaditaan.

Itse pelissä on maantuntopakko ja valttipakko. Tavallisissa tikeissä ei ole ylimenopakkoa, mutta aina kun pelataan valttia on noudatettava ylimenopakkoa.

Jos pelaajalla on valttiavioliitto eli kuningas ja kuningatar, yhdistelmästä saa 20 pistettä kunhan muistaa sanoa ”belote” kun pelaa ensimmäisen ja ”rebelote” kun pelaa toisen.

Pisteenlasku

Pisteet pyöristetään lähimpään kymmeneen. Muistakaa 10 pistettä viimeisestä tikistä! Jos pelinviejä saa eniten pisteitä, kaikki saavat pisteitä tikeistään ja yhdistelmistä tulee pisteet ne ilmoittaneelle. Jos pelinviejä kerää vähemmän pisteitä kuin joku muu pelaaja, pelinviejän keräämät pisteet annetaan eniten pisteitä keränneelle. Jos pelinviejä pelaa tasan toisen pelaajan kanssa, pelinviejän pisteet menevät varastoon, josta ne annetaan seuraavan jaon voittajalle.

Jos pelaaja voittaa kaikki tikit, hän saa 100 pistettä capotista. Vaille tikkejä jäänyt pelaaja tuottaa 100 pistettä capotia, joka jaetaan muille tikkejä saaneita pelaajille (mutta jos joku voitti kaikki tikit, hän saa vain 100 pistettä).

Kaksinpeliä pelataan 500 pisteeseen, kolminpeliä 750 tai 1 000 pisteeseen ja nelinpeliä 1 000 tai 1 500 pisteeseen.

Muunnelmia

Paripeli. Neljä voi pelata belotea paripelinä, peli lienee itse asiassa parhaimmillaan juuri näin. Parit istuvat vastakkain. Valttiseiskaa ei saa vaihtaa itselleen, vaan se menee aina pelinviejälle. Korkeimman yhdistelmän ilmoittaneen pelaajan pari saa myös ilmoittaa yhdistelmänsä. Jos pari on voittamassa tikkiä, pelaajaa ei koske valtti- tai ylimenopakko. Jos toinen joukkue voittaa kaikki tikit, he saavat 100 pisteen capotin sen sijaan, että saisivat 10 pistettä viimeisestä tikistä. Peli on 1 000 pistettä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *