Anarchy

Luokka: Tikkipelit
Pakka: ,
Pelaajamäärä: , ,

Anarchy on David Parlettin kehittämä varsin omaperäinen tikkipeli, jossa pelaajat pelaavat korttinsa yhtä aikaa. Tikin voi myös voittaa useampi kuin yksi pelaaja.

Pelin säännöt löydät myös 150 korttipeliä -kirjasta.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät voittaa tikeissä sellaisia kortteja, joilla saavat mahdollisimman paljon pisteitä valitsemassaan pelissä.

Jako

Pelaajille jaetaan 13 korttia tavallisesta 52 kortin pakasta, jossa on mukana jokeri. Yli jäävä kortti laitetaan sivuun. Pelaaja, joka saa jokerin, on anarkisti. Jokeri on pommi.

Jos pelaajia on kolme, jakakaa silti neljä kättä. Ylimääräinen käsi pinotaan kuvapuoli alaspäin. Viisinpeliä varten tarvitaan pidempi pakka, ohjeet löytyvät sääntöjen lopusta.

Tarjouskierros

Pelissä on kymmenen erilaista peliä, joista pelaajat valitsevat joka kierroksella itselleen yhden. Pelin aikana on pelattava jokainen peli tasan yhden kerran. Pelit ovat:

  1. Kortit: yksi piste korttia kohden.
  2. Musta: kaksi pistettä mustaa korttia kohden.
  3. Punainen: kaksi pistettä punaista korttia kohden.
  4. Paras: kolme pistettä jokaisesta kortista sitä maata, jota pelaaja keräsi eniten.
  5. Pata: neljä pistettä jokaisesta padasta.
  6. Hertta: neljä pistettä jokaisesta hertasta.
  7. Risti: neljä pistettä jokaisesta rististä.
  8. Ruutu: neljä pistettä jokaisesta ruudusta.
  9. Yli: viisi pistettä jokaisesta kortista 13. kortin jälkeen.
  10. Ali: viisi pistettä jokaisesta kortista alle 13 kortin.

Pelaajat valitsevat pelinsä järjestyksessä etukädestä alkaen. Pelaajien valitsemat pelit merkitään muistiin pistelomakkeelle.

Pelin kulku

Pelaajat pelaavat korttinsa tikkeihin yhtä aikaa. Jos pelaajia on kolme, neljännen käden päällimmäinen kortti käännetään tikin neljänneksi kortiksi.

  • Jos vähintään kaksi pelaajaa on pelannut on samaa maata, kyseisen maan korkein kortti voittaa kaikki tämän maan kortit.
  • Jos vähintään kaksi pelaajaa on pelannut yksittäisiä kortteja (ei muita saman maan kortteja), korkein yksittäinen kortti voittaa kaikki yksittäiset kortit.
  • Jos yksittäiset kortit ovat yhtä korkeita tai kaikki kortit ovat eri maata, jokainen kortti voittaa  itsensä.

Esimerkkejä:

  • ♠8 8 ♠J 2 – ♠J voittaa ♠8:n, 8 voittaa 2:n
  • ♠8 2 – J voittaa 8:n ja 2:n, ♠8 voittaa itsensä
  • ♠8 7 ♣2 – jokainen kortti voittaa itsensä

Jos anarkisti heittää pommin eli pelaa jokerin, korttien arvojärjestys kääntyy tämän tikin ajaksi päälaelleen: kakkonen on paras kortti, ässä huonoin. Anarkisti vaihtaa jokerin paikalle jaon alussa ylijääneen kortin ja hänen katsotaan pelanneen tämän kortin.

Pisteenlasku

Pelaajat laskevat jaon lopussa voittamistaan korteista saamansa pisteet valitsemansa pelin mukaisesti. Pelaajat saavat lisäksi bonuksia 10 pistettä jokaisesta maasta, josta heillä ei ole yhtään korttia ja 20 pistettä jokaisesta neljä samaa -setistä.

Esimerkki: Korteista ♠K-10-5 Q-3 ♣10-9-8-2 9 saisi 0 pistettä yli-pelillä (alle 13 korttia), 4 pistettä ruuduista, 6 pistettä punaisesta, 8 pistettä hertoista, 10 pistettä korteista, 12 pistettä padoista, 12 pistettä parhaasta, 14 pistettä mustasta, 15 pistettä ali-pelistä (pelaajalla on kymmenen korttia, eli kolme alle kolmentoista) tai 16 pistettä rististä.

Peli kestää kymmenen jakoa, joiden aikana pelaajien on valittava kukin peli täsmälleen kerran. Kymmenen jaon jälkeen eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.

Muunnelma

Jaon jälkeen ennen pelien valitsemista pelaajat antavat kädestään kolme korttia kuvapuoli alaspäin vasemmalla puolellaan istuvalle pelaajalle. Sen jälkeen pelaajat ottavat oikealta puoleltaan saamansa kortit. Kolminpelissä pelaajaton neljäs käsi ei osallistu vaihtoon.

Viisinpeli

Viisinpeliä varten tarvitaan 65 kortin pakka. Se tehdään tavallisesta pakasta lisäämällä siihen toisesta samannäköisestä pakasta kuutoset, seiskat ja kahdeksikot. Kun jokeri pelataan, se kääntää korttien arvojärjestyksen, voittaa itsensä ja voidaan laskea kuuluvaksi mihin tahansa maahan pisteenlaskussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *